My ears are being fixed. This is very important since you don't want to lose them onstage. |
In der "Maske" zu sitzen, fand ich immer wahnsinnig aufregend: All die verschieden Perücken, teilweise bereits in architektonische Gebilde frisiert, Schminke in allen erdenklichen Farben und Töpfen, Puderpinsel und -quasten und natürlich die flinken und geschickten Hände der netten Maskenbildnerinnen,die einen ruck zuck verwandelt konnten. Das war für mich ein Ort der Magie, der die (kindliche) Phantasie mit Requisiten ausstattete.
"Der kleine Angsthase" stammt aus der Feder Elizabeth Shaws. Sie war eine der bedeutensten Kinderbuchillustratorinnen der DDR. Doch in Irland ist die 1920 geborene Belfasterin hingegen kaum bekannt, wie die Irish Times im Januar schrieb.
Elizabeth wuchs in einem recht liberalen Umfeld auf. Ihre Eltern schickten sie in eine Privatschule, die ihren Schwerpunkt auf die Vermittlung der Künste setzte.
Dies beinhaltete sogar "rhythmischen freien Tanz" nach dem Vorbild der Amerikanerin Isadora Duncan, wie auf der Seite von FemBio zu lesen ist. Ein Aspekt, der mir gänzlich unbekannt war. In London studiert sie an der Chelsea School of Arts und macht 1942 Bekanntschaft mit
dem Schweizer Künstler René Graetz. Sie heiraten 1944 und ziehen schließlich nach Berlin-Zehlendorf.
Dort arbeitet sie für verschiedene Zeitungen und Verlage, zeichnet beispielsweise Karikaturen für den "Ulenspiegel" und das "Neue Deutschland". 1963 erscheint ihr erstes Kinderbuch "Die Geschichte vom kleinen Angsthasen". Es sollten noch 22 weitere Kinderbücher folgen, die ihr einen Platz in vielen (ost-) deutschen Bücherregalen sicherten.
Auch meine Kinder mögen ihre Geschichten, und ein Blick in die deutsche Theaterwelt zeigt, dass auch der kleine Angsthase immer noch sehr gerne in den Spielplan aufgenommen wird. Was fehlt ist die Anerkennung ihrer Arbeit in ihrem Geburtsland. Aber vielleicht wird das ja noch!
May I show you a picture of myself sitting in the make-up (room)? Here I am getting ready for the ballet "The Timid Rabbit". Somehow I look very timid myself, although it wasn't me dancing the main part of the ballet (I just had a tiny tiny part in it), but of course an "adult" member of the Leipzig Ballet. Yet,I was allowed to roller scooter on stage with one of the older rabbits. This sounds fun too, right?
Being in the make-up I always found super exciting! One was surrounded by lots of different wigs with partly very crazy hairstyles, make-up in all imaginable colours and filled in funny sized pots, brushes and tassels everywhere, and of course the very skilful and flying hands of the make-up artists that transformed you within seconds. The "make-up" room was a magical place for me that equipped my imagination with props.
"The Timid Rabbit" is written and illustrated by Elizabeth Shaw, born 1920 in Belfast. She was one of the most popular children book illustrators in the former GDR and her books are still published today! Yet, in Ireland she isn't very popular (yet): "Unknown in Ireland, but fondly remembered in Germany" wrote the Irish Times in January this year.
Elizabeth grew up in a liberal family. Her parents sent her to a Private School that focussed mainly on the Arts. Even free dance, based on the style of Isadora Duncan, was taught - an aspect I've found very surprising and I read about it on the FemBio page. Later, she studied at the Chelsea School of Art in London. In 1942, she met the Swiss-born artist René Graetz whom she married and finally moved to Berlin-Zellendorf in 1946.
There she started working for different publishing houses and magazines such as the "Ulenspiegel" and "Neues Deutschland". Her first book for children got published in 1963 and it is called "The Timid Rabbit". Lots of books for children followed and secured her a space in (east) German book shelves.
Also my kids like her stories, and if you check out German Theatres you will notice that "The Timid Rabbit" is still very popular on stage as well. Now let's hope that her work will be more recognized in her home country too!
Elizabeth wuchs in einem recht liberalen Umfeld auf. Ihre Eltern schickten sie in eine Privatschule, die ihren Schwerpunkt auf die Vermittlung der Künste setzte.
Dies beinhaltete sogar "rhythmischen freien Tanz" nach dem Vorbild der Amerikanerin Isadora Duncan, wie auf der Seite von FemBio zu lesen ist. Ein Aspekt, der mir gänzlich unbekannt war. In London studiert sie an der Chelsea School of Arts und macht 1942 Bekanntschaft mit
dem Schweizer Künstler René Graetz. Sie heiraten 1944 und ziehen schließlich nach Berlin-Zehlendorf.
Dort arbeitet sie für verschiedene Zeitungen und Verlage, zeichnet beispielsweise Karikaturen für den "Ulenspiegel" und das "Neue Deutschland". 1963 erscheint ihr erstes Kinderbuch "Die Geschichte vom kleinen Angsthasen". Es sollten noch 22 weitere Kinderbücher folgen, die ihr einen Platz in vielen (ost-) deutschen Bücherregalen sicherten.
Auch meine Kinder mögen ihre Geschichten, und ein Blick in die deutsche Theaterwelt zeigt, dass auch der kleine Angsthase immer noch sehr gerne in den Spielplan aufgenommen wird. Was fehlt ist die Anerkennung ihrer Arbeit in ihrem Geburtsland. Aber vielleicht wird das ja noch!
Bookcover from "The Timid Rabbit". Be aware of the sneaky fox! |
Being in the make-up I always found super exciting! One was surrounded by lots of different wigs with partly very crazy hairstyles, make-up in all imaginable colours and filled in funny sized pots, brushes and tassels everywhere, and of course the very skilful and flying hands of the make-up artists that transformed you within seconds. The "make-up" room was a magical place for me that equipped my imagination with props.
"The Timid Rabbit" is written and illustrated by Elizabeth Shaw, born 1920 in Belfast. She was one of the most popular children book illustrators in the former GDR and her books are still published today! Yet, in Ireland she isn't very popular (yet): "Unknown in Ireland, but fondly remembered in Germany" wrote the Irish Times in January this year.
Elizabeth grew up in a liberal family. Her parents sent her to a Private School that focussed mainly on the Arts. Even free dance, based on the style of Isadora Duncan, was taught - an aspect I've found very surprising and I read about it on the FemBio page. Later, she studied at the Chelsea School of Art in London. In 1942, she met the Swiss-born artist René Graetz whom she married and finally moved to Berlin-Zellendorf in 1946.
There she started working for different publishing houses and magazines such as the "Ulenspiegel" and "Neues Deutschland". Her first book for children got published in 1963 and it is called "The Timid Rabbit". Lots of books for children followed and secured her a space in (east) German book shelves.
Also my kids like her stories, and if you check out German Theatres you will notice that "The Timid Rabbit" is still very popular on stage as well. Now let's hope that her work will be more recognized in her home country too!
Danke für die schöne Kindheitserinnerung.
AntwortenLöschenGrüße vom Ullihasen :-)